
Een verhaal over creativiteit
Hoi, mijn naam is Cedric en ik coach mensen van Leuven tot Tienen – in Boutersem. Ik specialiseer mij in loopbaancoaching, stress, burnout en ADHD. Doorheen mijn onderzoek en coaching kom ik van alles tegen. En als het nuttig is, dan deel ik dat graag met jou.
Vandaag gaat het over creativiteit. Je hoort maar al te vaak dat creativiteit belangrijk. Mensen moeten creatiever zijn, out of the box denken, etc.
Maar wat zijn we daarmee? Wie doet daar eigenlijk iets mee? En hoe leer je dat, creatief zijn? In mijn coaching werk ik vaak met creativiteit, en het gaat eigenlijk niet om aanleren. Het gaat om herontdekken.
NASA zoekt creativiteit
In de jaren 90 vroeg de NASA aan George Land en Beth Jarman om een test te ontwikkelen. Het doel? Meten hoe neurodivergent hun ingenieurs eigenlijk waren. Een duur woord voor out-of-the-box. Ze waren op zoek naar creatieve genieën.
Eén van de vragen die ze stellen is: bedenk zoveel mogelijk toepassingen van een paperclip in een bepaalde tijd. De meeste mensen verzinnen er zo’n 5 à 15, maar een creatief genie kan er tot zo’n 200 komen. Ze verzinnen dingen zoals:
- Een zwaard voor een speelgoedsoldaat;
- Een ladder voor mieren;
- Een oorbel;
- Als je de paperclip tien meter groot en van piepschuim maakt: een vlot.
Maar de NASA was ook nieuwsgierig naar hoe de rest van de bevolking het zou doen en deed de test op volwassen personen. Het resultaat: 2% van de volwassen bevolking is – volgens de test – een creatief genie.
Paperclips en kleuters
Ze bleven nieuwsgierig en deden dezelfde test op een groep van 1.600 kinderen tussen 4 en 5 jaar. Het enigszins verrassende resultaat: 98% van de kinderen bleek een creatief genie te zijn.
De NASA was zo verbaasd dat ze budget uittrokken om alle kinderen 5 jaar later opnieuw te testen. Het trieste resultaat: 30% van de kinderen scoorde nog als creatief genie. Nog eens vijf jaar later deden ze de test nog een laatste keer. Het deprimerende resultaat: 12% scoorde als creatief genie.
Je bespeurt hier ergens een trend, toch?
De conclusie is eenvoudig: als je op zoek bent naar creativiteit, dump je creatieve consultant en ga je jongste neefje of nichtje nog eens opzoeken. 200 ideeën in ruil voor een kwartier op de grond met speelgoedauto’s spelen.
En wat dan nog?
De NASA en kleuters met paperclips zijn natuurlijk een beetje ver-van-je-bed shows. Maar ook dichterbij huis vind je prachtige voorbeelden van creativiteit – of een ernstig gebrek eraan.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de mobiliteit in Leuven. De lokale overheid reguleert de treinen, bussen en auto’s al decennialang. Enkele jaren geleden kwam er ook een groot mobiliteitsplan in de stad.
Maar hoe ziet de mobiliteit van Leuven eruit? Er rijden nog altijd bussen over de grote markt, treinen rijden te laat of niet, parkings staan elke dag vol hoe duur ze ook zijn, het Artoisplein staat elke ochtend en avond vast, etc.
ZOEF!
Vanuit de ondernemerswereld kwam dan plots de elektrische fiets, kort gevolgd door de elektrische step. Die vervloekte step waar je als kind over struikelde en je tanden mee verloor, of je enkels mee insloeg elke keer je het ding ophief.
Maar iemand dacht: ik kan hier wel iets mee. Ik kan hiermee door de stad zoeven, kilometers ver desnoods, zonder ooit vast te zitten in het verkeer. Op het werk in de stekker en hop, terug naar huis.
Steeds meer mensen omarmen die creativiteit en zoeven nu door de stad op weg naar hun werk, hun campus of de Poké Bowl.
Maar hoe kan ik zelf creatief zijn?
Een terechte vraag. Ondernemerschap en innovatie is niet gemakkelijk, als zelfstandige noch als werknemer. Je leidinggevende staat niet open voor een nieuw idee of je investeerders steunen je niet. Maar hoeft het langs daar te gaan? Of kan je een goed idee op kleine schaal zelf toepassen, zonder goedkeuring van anderen?
Veel werknemers laten hun mails nu schrijven door ChatGPT – wel opletten voor foutjes. Er zijn ook meer en meer studenten die NotebookLM gebruiken, een AI-tool waar je onder andere podcasts kan laten maken van leerstof.
En zelfs tijdens de tomatenpluk kan een creatief gebruik van de wetten van de fysica je werk heel wat vlotter laten verlopen: neem eens een kijkje.
Een stout voorbeeld
Ik heb iemand gekend in de wereld van verzekeringen die verantwoordelijk was voor een maandelijkse rapportering. Vier uur met Excel werken –draaitabellen en dergelijke meer – om een rapport voor zijn leidinggevende op te maken.
Wat deed hij echt? Hij had een klein programma geschreven die de basisgegevens automatisch importeerde en in de juiste vorm goot.
“Oh die rapportering doe ik morgen terwijl ik thuis werk.”
En hij spendeerde die hele voormiddag met kijken naar The Office en FIFA18 spelen.
Dit is natuurlijk geen pleidooi voor luiheid, maar het illustreert wel de kracht van creativiteit. Een goed idee dat tijd bespaart is waardevol, en je kan er volop je voordeel mee doen als je het slim aanpakt.
Hoe begin ik eraan?
Je hebt in dit artikel al drie dingen gezien die je kan doen:
- Neem een paperclip en zoek naar zoveel mogelijk toepassingen ervoor. Stop niet tot je aan 20 zit, je zal verbaasd zijn hoe je brein zich begint te openen voor nieuwe mogelijkheden.
- Leg je problemen eens voor aan een kleuter. Alleen al de manier waarop ze naar de dingen kijken gaat je helpen om je creativiteit opnieuw los te laten.
- Neem het heft in eigen handen. Een goed idee verdient een kans, ook al helpt niemand anders je. Voor je het weet komen anderen je vragen hoe je het doet.
Voel je de opwinding van nieuwe mogelijkheden al opborrelen? Ik wens het je toe, en bekijk zeker mijn coaching-aanbod als je hiermee samen aan de slag wil.
Stap voor stap, je bent waardevol
C